Unghästträning

Jag är så superstolt över mina två tjejer som fyller 3 år i maj och juni. 
De får komma in och stå på box och få kraft. Bra träning att kunna stå själv i boxen när kompisen går ut. Det klarar de bra nu. 

Eydis förstår nu mina signaler när jag skickar ut henne på volten. Hon travar på fint i båda varven :) . När jag böjer mig framåt så stannar hon och kommer in till mig. Duktig flicka. Visar vägen med vänster hand och hon förstår direkt. Smeker henne med spö och longerlina på hela kroppen. Det är fortfarande lite läskigt men det går bättre och bättre. 

Svingla är också lyhörd på mina kroppssignaler när jag visar vägen på volten och stannar och kommer in till mig vid den signalen. Däremot så är det mer tryck i Svingla vid longeringen och hon grejar lite besvärat med huvudet. Beröringen fungerar jättebra med både ridspö och lina :) 
Båda hästarna flyttar undan för mig när jag ber om det och de får inte komma nära och bli fräcka. Det fungerar bättre och bättre. Svingla var riktigt fräck tidigare men hon har börjat fatta det sociala kroppsspråkets koder nu. De är så läraktiga. 

Ess blir hämtad i hagen, kan ledas och får kraftfoder i boxen. Där kan han nu stå utan att bli orolig. Duktig kille. Vi lyfter hovar och grejar och det är inga problem. 

Vid fikat i stallet hade vi sällskap av Luna <3 Det nästa man har sätter man på bordet!